Der bliver skabt virkningsfuld, kreativ og veleksekveret markedsføring i Nordjylland. For at dokumentere dette, har Erhverv Norddanmark budt alle med interesse for markedsføring til bal og prisuddeling for reklamer skabt i landsdelen. I aften. I Aalborg. Under titlen ”Årets brøl”. Og er det overhovedet vigtigt? Hvorfor er det nødvendigt at lave en særskilt, regional event for reklamebranchen – endsige spilde spalteplads på at dvæle ved det? Fordi det faktisk er godt og interessant på flere områder.
Umiddelbart er det et udtryk for en perifer region i en branche, der domineres af adresser i hovedstaden. Udkantsdanmark har ringe mulighed for at gøre sig gældende nationalt, så man laver sin egen lille prisuddeling for at der kan vindes noget. Men det er kun til dels rigtigt. Aftenen vil – må det forventes – demonstrere, at der er kompetencer nok her i regionen. Måske ikke den absolutte prisuddelingselite, men det kan også afhænge af indkøberne, budgetterne og opgavernes karakter. Så selv om der i Nordjylland også bliver skabt ligegyldig, idéforladt og sjusket markedsføring, sker her faktisk en del, man ikke behøver skamme sig over. Og det er dét, der skal markeres festligt i aften – man behøver ikke flyve ud af regionen for at finde gode løsninger og godt håndværk.
Men mindst lige så interessant er det, at det ikke er reklamebranchen selv, der står som vært i aften. Prisfester holdes stort set altid af enten branchen selv eller af de medier, der lever af at sælge annoncemillimeter eller reklamesekunder. Indtil for nogle år siden holdt udgiveren af nærværende dagblad eksempelvis en prisfest for nordjysk markedsføring indrykket i ét af husets medier. ”Året Brøl” er sat i verden af Erhverv Norddanmark, en organisation på tværs af brancher, der arbejder for at gøre det attraktivt at drive og udvikle virksomhed. Og forhåbentlig er det et udtryk for, at det ikke kun er de nordjyske kommunikationsvirksomheder, der vil fejre den gode reklame. Forhåbentlig kan et større flertal af Erhverv Norddanmarks medlemmer se ideen og værdien i reklame, der er kreativ og veleksekveret. Det er måske her, det mest interessante ligger. For det er jo til gavn for virksomhederne, at der er kvalitet i reklamen. Det er altid bedre at have markedsføring, som bliver bemærket af målgruppen. Som ikke hænger dem ud af halsen allerede anden gang, de ser den. Og som skaber effekt. Gerne uden at skulle overskride budgettet – og gerne uden at skulle bruge sine marketingkroner på flybilletter. Og hvad så med os almindelige forbrugere. Tjah – lidt ligeglade kan vi vel være? Og så alligevel. Jeg skal ikke nævne ordet arbejdspladser – såvel i reklamebranchen som i de virksomheder, der nyder godt af dens ydelser. Men som forbrugere kan vi jo altid nyde den interessante reklame. Personligt foretrækker jeg reklame, der kommunikerer med mig, som om jeg er et selvstændigt tænkende menneske. Dem, der råber mig ind i hovedet som var jeg både ubegavet og hørehæmmet, blive jeg bare træt og sur af. Så hvis virksomhederne – og reklamebureauerne – vil satse på mere kreativ og veleksekveret reklame – det er ofte også den mest virkningsfulde – forbedrer det faktisk vores alle sammens hverdag. Brøl!