Jeg ville bare betale en regning i netbank. Det tager som regel kun et øjeblik. Men! Ikke! Denne! Gang! For først går alting i stå fordi det tager næsten 3 minutter at hente information fra MitID (som jeg ikke har bedt om). Hvis man ved en lille smule om brugervenlighed på nettet, ved man at 3 sekunder er længe at vente. MitID lader mig vente 3 minutter.
Jeg er ikke interesseret i MitID. Jeg vil blot betale en regning, så jeg læser hurtigt at jeg har en uge til at få det. Fint! Jeg vil gøre det en anden dag hvor jeg har bedre tid. Jeg klikker videre til side 2, men så kan jeg ikke komme videre. Jeg skal først godkende vilkår og betingelser for MitID. Altså må jeg hellere læse det ordentligt! Men muligheden for at gå tilbage til side 1 findes ikke! Jeg kan kun godkende og gå fremad til næste side. Altså må jeg logge af og på min netbank én gang til – og vente de 3 minutter det igen tager at hente information fra MitID.
Denne gang læser jeg brevet fra MitID grundigt. Det fremgår at jeg skal vælge et ”MitID identifikationsmiddel” som MitID dog ikke fortæller mig hvad er. Efter en Google-søgning kan jeg forstå at det primært er MitIDs app som jeg skal installere på min telefon. For så tager det under 10 minutter at få MitID.
10 minutter! Inden jeg kan komme videre og betale min regning. Men først skal jeg læse og godkende vilkår og betingelser for MitID. Det er et 17 siders dokument. Og heri opfordres jeg til at læse sikkerhedsvejledningen – yderligere 3 sider. Og jeg skal også godkende deres 5 siders privatlivspolitik. Efter 25 formelle sider om alt det jeg skal og ikke må med MitID identifikationsmidler, koder m.m., er min netbank automatisk logget af. Altså må jeg igen logge på og igen vente 3 minutter på information fra MitID hvor jeg igen kan læse at ”Få trin til at få MitID” kun tager 10 minutter. Jeg har allerede brugt over 20, og jeg har hverken fået MitID eller betalt min regning.
Jeg havde i øvrigt ikke behøvet at læse vilkår og betingelser for hvis jeg ikke vil godkende de krav MitID stiller til mig, kan jeg ikke komme ind i min netbank. Tvunget af ønsket om at ville betale min regning, godkender jeg derfor vilkårene og installerer den krævede app på min telefon. Hvis jeg vil have fuld sikkerhed, opfordrer MitID til også at installere appen på min arbejdstelefon eller min tablet. Jeg har hverken eller og synes allerede kravet om at jeg skal have én smartphone af nyere model + et abonnement dertil, er rigeligt med udgifter at pålægge mig hvis jeg stadig skal have råd til at betale den regning jeg ihærdigt prøver at huske, er årsagen til at jeg kæmper mig gennem MitIDs digitale forhindringsløb.
Da jeg endelig er kommet igennem, bliver jeg bedt om at logge på min netbank igen – bare med MitID. Og herefter – oh salighed – kan jeg få lov at betale min regning.
Jeg forstår hvorfor ”tID” udgør over halvdelen af navnet ”MitID”.